Wednesday, 25 June 2008

Alam Hamil

Buat teman-teman, satu laman web alam hamil di bahagian santai telah diwujudkan. Sekadar membuat promosi buat sahabatku Fara & Azri. Banyak informasi berguna dan ruangan forum bagi sebarang permasalahan atau perkongsian. Semoga ruangan ini memberi manfaat kepada semua. Jom layan..


Tidak ada seorang pun manusia yang dilahirkan dengan sempurna segala-galanya. Masing-masing ada kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Ada sebab dan hikmahnya yang perlu kita fikirkan kenapa, mengapa dan bagaimana. Kenyataan aku ini peribadi dan tidak bersangkut paut dengan mana-mana pihak, sekadar aku dan mereka yang memahami sahaja.
Aku merenung kembali, kelebihan dan kelemahan manusia itu sewajarnya menjadikan manusia saling bergantung dan melengkapi diantara satu sama lain bagi mencapai keseimbangan, kesempurnaan sekaligus keharmonian. Yang lemah tidak perlulah menjerit marah kepada yang gagah cuba membantu. Dan yang gagah pula tidak perlulah menyombong mendabik dada menolak bantuan yang lemah. Bukankah lebih baik silemah dan sigagah bersama-sama saling bantu membantu dan berkongsi sama agar yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing.
Bukanlah mudah untuk merentas jalan kesempurnaan itu, tiada jalan pintas tanpa meniti kepayahan. Jikalau ada mungkin sejengkal cuma. Yang penting buangkan dan lontarkan jauh-jauh keegoan itu. Keegoan itulah yang menjadi bara dan sekam di dalam diri sehingga memadam kebaikan walau sekecil zarah.
Kadangkala terkilas melihat telatah permainan manusia yang saling menuding jari dengan kesilapan orang. Tetapi satu jari yang menunding ke arah mereka, jangan lupa yang empat kembali kepada kita. Mungkin juga aku yang alpa! Tertari bersama lagu yang sumbang.
Sekali langkahku tersumbang, usah dibiarkan terus terleka. Hulurkan tanganmu, indahkan irama itu, perbetulkan langkah bersama, ayuh bersama menarikan keindahan itu. Semoga kebahagian milik kita bersama.

Monday, 23 June 2008

Close To You - The Carpenters

Why do birds suddenly appear
Every time you are near ?
Just like me, they long to be
Close to you..

Why do stars fall down from the sky
Every time you walk by?
Just like me, they long to be
Close to you..

On the day that you were born
The angels got together
And decided to create a dream come true
So they sprinkled moon dust in your hair of gold
And starlight in your eyes of blue..

That is why all the girls in town
Follow you all around.
Just like me, they long to be
Close to you..

On the day that you were born
The angels got together
And decided to create a dream come true
So they sprinkled moon dust in your hair of gold
And starlight in your eyes of blue..

That is why all the girls in town
Follow you all around.
Just like me, they long to be
Close to you..
Just like me (Just like me)
They long to be
Close to you..

Wa...... close to you..
Wa...... close to you..
Ha....... close to you..
La....... close to you.


Jumaat baru ni kami dinner di luar. Cuaca cerah dan langit cantik membiru, jadi kami mengenakan jaket nipis sahaja. Janji dengan abang jumpa di Chicken Cottage dalam pukul 7.30 petang. Hum.. lamanya tidak makan diluar. Sesekali dapur kena bercuti juga hehe.. Thanks dear! Kami menjamu selera dengan Grilled Chicken Family Meal (whole grilled chicken, 1 corn on the cob, 2 regular fries & 2 bottles of water) berharga £8.50.
Dalam perjalanan balik angin bertiup kuat, terasa kesejukannya mengigit-gigit. Dan sang hujan pun turun dengan lebat secara tiba-tiba. Berlari-lari anak kami bertiga balik ke rumah. Kesian pula tengok cik abang mengorbankan jaketnya untuk memayungkan sianak.
Keesokan harinya, masing-masing bangun terasa sakitnya anak tekak bagikan berduri-duri. Gatal tekak sehingga ke telinga. Kepala pun terasa berat dan badan berasa demam. Sekeluarga tumbang! Pertama kali sekeluarga demam di sini. Biasa kena hujan, tiada apa-apa pun berlaku. Ini mungkin kerana cuaca yang tidak menentu dan debunga berterbangan dibawa dek angin.
Sabtu dan ahad pun berlalu dengan membawa cuaca yang suram, semendung langit yang kelabu. Hari ini, aku mengharapkan cuaca kembali cerah dan kesihatan kembali pulih..

Sunday, 22 June 2008

To All Married Couples and Singles Who Intend To Get Married

Something nice to share..
When I got home that night as my wife served dinner, I held her hand and said, 'I've got something to tell you.
She sat down and ate quietly. Again I observed the hurt in her eyes. Suddenly I didn't know how to open my mouth. But I had to let her know what I was thinking.
' I want a divorce! ' I raised the topic calmly.
She didn't seem to be annoyed by my words, instead she asked me softly,' Why ? '
I avoided her question. This made her angry. She threw away the chopsticks and shouted at me, ' You are not a man! '
That night, we didn't talk to each other. She was weeping. I knew she wanted to find out what had happened to our marriage. But I could hardly give her a satisfactory answer; I had lost my heart to a lovely girl called Dew. I didn't love her anymore. I just pitied her!
With a deep sense of guilt, I drafted a divorce agreement which stated that she could own our house, 30% shares of my company and the car. She glanced at it and then tore it into pieces. The woman who had spent ten years of her life with me had become a stranger. I felt sorry for her wasted time, resources and energy but I could not take back what I had said for I loved Dew so dearly. Finally she cried loudly in front of me, which was what I had expected to see. To me her cry was actually a kind of release. The idea of divorce which had obsessed me for several weeks seemed to be firmer and clearer now.
The next day, I came back home very late and found her writing something at the table. I didn't have supper but went straight to sleep and fell asleep very fast because I was tired after an eventful day with Dew. When I woke up, she was still there at the table writing. I just did not care so I turned over and was asleep again.
In the morning she presented her divorce conditions; she didn't want anything from me, but needed a month's notice before the divorce. She requested that in that one month we both struggle to live as normal a life as possible. Her reasons were simple; our son had his exams in a months time and she didn't want to disrupt him with our broken marriage.
This was agreeable to me. But she had something more, she asked me to recall how I had carried her into out bridal room on our wedding day. She requested that everyday for the month's duration I carry her out of our bedroom to the front door ever morning. I thought she was going crazy.
Just to make our last days together be arable I accepted her odd request. I told Dew about my wife's divorce conditions. She laughed loudly and thought it was absurd. ' No matter what tricks she applies, she has to face the divorce! ' she said scornfully.
My wife and I hadn't had any body contact since my divorce intention was explicitly expressed. So when I carried her out on the first day, we both appeared clumsy.
Our son clapped behind us, daddy is holding mummy in his arms. His words brought me a sense of pain. From the bedroom to the sitting room, then to the door, I walked over ten meters with her in my arms. She closed her eyes and said softly; 'Don't tell our son about the divorce!'
I nodded, feeling somewhat upset. I put her down outside the door. She went to wait for the bus to work. I drove alone to the office.
On the second day, both of us acted much more easily. She leaned on my chest.. I could smell the fragrance of her blouse. I realized that I hadn't looked at this woman carefully for a long time. I realized she was not young any more.There were fine wrinkles on her face, her hair was graying! Our marriage had taken its toll on her. For a minute I wondered what I had done to her.
On the fourth day, when I lifted her up, I felt a sense of intimacy returning... This was the woman who had given ten years of her life to me.
On the fifth and sixth day, I realized that our sense of intimacy was growing again. I didn't tell Dew about this. It became easier to carry her as the month slipped by.
Perhaps the everyday work out made me stronger. She was choosing what to wear one morning. She tried on quite a few dresses but could not find a suitable one.Then she sighed, all my dresses have grown bigger. I suddenly realized that she had grown so thin, that was the reason why I could carry her more easily.
Suddenly it hit me; she had buried so much pain and bitterness in her heart.
Subconsciously I reached out and touched her head.
Our son came in at the moment and said, ' Dad, it's time to carry mum out! '
To him, seeing his father carrying his mother out had become an essential part of his life. My wife gestured to our son to come closer and hugged him tightly. I turned my face away because I was afraid I might change my mind at this last minute. I then held her in my arms, walking from the bedroom, through the sitting room, to the hall way. Her hand surrounded my neck softly and naturally. I held her body tightly; it was just like our wedding day. But her much lighter weight made me sad.
On the last day, when I held her in my arms I could hardly move a step. Our son had gone to school. I held her tightly and said, I hadn't noticed that our life lacked intimacy. I drove to office... jumped out of the car swiftly without locking the door. I was afraid any delay would make me change my mind... I walked upstairs.
Dew opened the door and I said to her, ' Sorry Dew.. I do not want the divorce anymore!'
She looked at me, astonished. Then touched my forehead.
' Do you have a fever? ' She said.
I moved her hand off my head.
' Sorry Dew, I said I won't divorce.'
My marriage life was boring probably because she and I didn't value the details of our lives, not because we didn't love each other anymore. Now I realize that since I carried her into my home on our wedding day I am supposed to hold her until death does us apart.
Dew seemed to suddenly wake up. She gave me a loud slap and then slammed the door and burst into tears. I walked downstairs and drove away. At the floral shop on the way, I ordered a bouquet of flowers for my wife. The sales girl asked me what to write on the card. I smiled and wrote:
' I'll carry you out every morning until death do us apart '
  • The small details of our lives are what really matter in a relationship. It is not the mansion, the car, the property, the bank balance that matters. These create an environment conducive for happiness but cannot give happiness in themselves. So find time to be your spouse's friend and do those little things for each other that build intimacy.
  • Do have a real happy marriage!
  • Relationships are made not to exploit, not to be broken.
  • We teach some by what we say, we teach some more by what we do but we teach most by what we are.
  • You don't get to choose how you are going to die, or when, but, you can decide how you are going to live, here and now.
  • Remember.. People will forget what you said... People will forget what you did... But people will never forget how you made them feel....
  • You Have to Learn Lessons Also from Others Mistakes because you will Not Get Time to Do All the Mistakes on Your Own!
  • Never take some one for granted. Hold every person Close to your Heart because you might wake up one day and realize that you have lost a diamond while you were too busy collecting stones.
  • Success in business requires training and discipline and hard work. But if you're not frightened by these things, the opportunities are just as great today as they ever were.

22 Pertanyaan Vs 1 Persoalan..

Ada seorang pemuda arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya. Selain belajar, ia juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.
Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas di dekat sebuah gereja yang terdapat di kampong tersebut. Temannya itu meminta agar ia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula ia keberatan, namun karena desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.
Ketika pendeta masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk.Di saat itu, si pendeta agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang muslim. Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Pendeta tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun ia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya pendeta itu berkata, "Aku minta ia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda ini beranjak keluar.
Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang pendeta, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang muslim." Pendeta itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian ia beranjak hendak keluar. Namun, pendeta ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan ugamanya. Pemuda muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.Pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat..."Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan!

1) Satu yang tiada duanya
- Allah SWT

2) Dua yang tiada tiganya
- Malam dan Siang. Allah SWT berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).

3) Tiga yang tiada empatnya
- Kesilapan yang dilakukan oleh Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

4) Empat yang tiada limanya
- Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

5) Lima yang tiada enamnya
- Solat lima waktu.

6) Enam yang tiada tujuhnya
-Jumlah hari ketika Allah SWT menciptakan makhluk.

7) Tujuh yang tiada delapannya
- Langit yang tujuh lapis. Allah SWT berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

8) Delapan yang tiada sembilannya
- Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah SWT berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

9) Sembilan yang tiada sepuluhnya
- Mukjizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin taufan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.***

10) Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh
- Kebaikan. Allah SWT berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat ganda." (Al-An'am: 160).

11) Sebelas yang tiada dua belasnya
- Jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .

12) Dua belas yang tiada tiga belasnya
- Mukjizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu. Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).

13) Tiga belas yang tiada empat belasnya
-Jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

14) Sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai roh!
- Waktu Subuh. Allah SWT berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing" (At-Takwir: 18).

15) Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?
- Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

16) Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga?
- Saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf didekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, " tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)

17) Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?
- Suara Keledai. Allah SWT berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keledai." (Luqman: 19).

18) Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!

- Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

19) Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diadzab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?
- Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diadzab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah SWT berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).

20) Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?

- Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentera bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashhabul Kahfi (penghuni gua).

21) Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar!
- Tipu daya wanita, sebagaimana firman Allah SWT? "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

22) Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?
- Maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Pendeta dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda muslim tersebut. Kemudian ia pun mula hendak pergi. Namun ia mengurungkan niatnya dan meminta kepada pendeta agar menjawab satu persoalan sahaja.

Permintaan ini disetujui oleh pendeta. Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?" mendengar persoalan itu lidah pendeta menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Ia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun ia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya ia jawab, sementara ia hanya memberi cuma satu persoalan namun anda tidak mampu menjawabnya! " Pendeta tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah." Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda." Pendeta pun berkata, "Jawapannya ialah Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Aasyhadu Anna Muhammadar Rasulullah" Lantas pendeta dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda muslim yang bertakwa.

** Kisah nyata ini diambil dari Mausu'ah al-Qishash al-Waqi'ah melalui internet,

Friday, 20 June 2008

Tag Daripada Kesum

Inilah serba sedikit cerita ceriti saya.. Terima kasih cik kesum bagi tag ni..

a. 7 Tentang Diriku

  1. Muka sahaja serius, tapi friendly sebenarnya
  2. Suka kekemasan, runsing kalau tengok tempat berselerak
  3. Suka merakam keindahan alam
  4. Suka travelling
  5. Suka aktiviti lasak seperti berkayak, bercamping, panjat gunung etc
  6. Tidak suka tempat yang sesak dan ramai orang
  7. Suka geget Syahmi, babah, mak pun jadi mangsa kalau ada haha..

b. 7 Yang menakutkan aku

  1. Berat dosa ke ringan pahala? ke tiada langsung..?
  2. Malang yang tidak berbau itu, keluarga terlibat dengan kemalangan semasa perjalanan menghantar kami ke UK. Akhirnya berjumpa di Hospital Besar Melaka tapi rush hour (jalan sesak ke KLIA - raya ketiga) sedih tu!
  3. Sendiri pulak terlibat dengan kemalangan ngeri, harap janganlah berlaku!
  4. Kehilangan orang-orang yang tersayang..
  5. Berhadapan dengan situasi tak terduga tanpa bersedia..
  6. Pergi klinik atau hospital.. tak suka jumpa doktor!
  7. Back stabbing!

c. 7 Lagu yang aku suka

  1. Close To You - The Carpenters
  2. Semua lagu dalam cerita Meteor Garden : F4
  3. Sway - Michael Bubble
  4. Kau Sahabat, Kekasih Dan Teman - Aishah
  5. Lemon Tree - Fool's Garden
  6. Gangsta Paradise - Coolio
  7. Shoulder To Cry On - Tommy Page

d. 7 Perkara yang aku suka sebut

  1. Syahmi.. put it back!
  2. Hari ini nak masak apa ye?
  3. Ntah apa-apa ntah
  4. Gasaklah
  5. Bestnya!
  6. Nak ikut..
  7. Take care!

e. 7 Perkara yang amat bernilai

  1. Alhamdulillah dilahirkan sebagai seorang Islam
  2. Harga diri (maruah) diri dan keluarga
  3. Mak, ayah dan keluarga tersayang
  4. Ilmu yang berguna
  5. Pengalaman
  6. Persahabatan
  7. Masa! sebabnya tidak boleh diulang lagi..

f. 7 Perkara pertama berlaku dalam hidup

  1. Dilahirkan ke dunia ini
  2. Praktikal dan bekerja kali pertama untuk projek membina asrama sebuah universiti di selatan tanahair, pengalaman paling best. Banyak dapat ilmu dan tunjuk ajar dari Tan, Lau, Bai, Yom, Hilmi, Kak Maz, RA & RE, semua la..
  3. Berjemur seharian bawah terik mentari menjaga projek jalan! Garing kulit! Napa la ko berenti PE, aku pula yang kena turun da.. Best dan mencabar minda dan kesabaran sangat-sangat sebab menaiktaraf jalan sedia ada di laluan di selatan tanahair. Bila jam, haha panjang la barisan!
  4. Bot terbalik semasa aktiviti berkayak di Tasik Kenyir.. huhu tidak pandai berenang, alhamdulillah bernafas lagi! (zaman belajar dulu)
  5. Memungut kupang dikelong semasa berkayak di Kg. Sungai Melayu.. sedap dibakar begitu sahaja, segar dan manis rasanya! (zaman belajar dulu)
  6. Bermain polo air di Tasik Merdeka (zaman belajar dulu)
  7. Bermain snow di Scotland Hingland! bestnya..

Dengan selesainya tugasan ini, maka saya pun pass baton kepada :

  1. Jiran terdekat : Kak Ina
  2. Bakal adik ipar : Aida
  3. Fara & Azri
  4. Farah & Juntoq
  5. Zuhairiah & Khafif
  6. Sophia
  7. Chef terkenal Cik Mat Gebu

Alhamdulillah selesai sudah tugasan ni. Macam senang tapi jenuh jugalah nak mengingatnya kembali. So giliran korang la pula buat ye..

Wednesday, 18 June 2008

Info Makanan Halal

Sekadar berkongsi maklumat untuk teman-teman di UK dan dimana jua sebagai panduan.


O believers ! Eat of the good things that We have provided you with and give thanks to Allah. (2: 172)
Though thorough research has gone into producing this guideline, it is by no means complete and only covers the common products as it is very difficult to obtain exactly the listing of halal and haram ingredients present in all products. Also, companies are constantly changing their product ingredients and Muslims should always be aware that what is originally certified halal might in the future be haram and vice versa. Due to aggressive campaigning by The Vegetarian Society, UK, most products now display their symbol ‘Suitable For Vegetarians’ which means that there is NO animal content in that particular product, making it halal. However, a product can still contain alcohol, making it haram. Please check.

Points to note:
  1. Medicine containing alcohol is not permissible unless on authority of a doctor with no alternative medicine available. If alcohol undergoes significant chemical changes causing it to lose its original properties via chemical processes, then its usage and consumption is permissible, as in the case where wine has turned into vinegar. Hence, it is also why all soap (without pig-derived ingredients) are permissible to use for Muslims.
  2. Gelatine is a thickener derived from skins, tendons, ligaments, bones to produce a gelling agent. Some remnant of the original product still remains in the final packaged product, making it impure and improper for use despite the great chemical changes it underwent.
  3. Rennet is an enzyme which can be animal or microbial. It is a mixture of 2 enzymes derived from calves’ stomachs and is used in cheese-making. Whey powder is a product of cheese-making using rennet. If the rennet is extracted from an Islamically slaughtered animal, it is halal. If not, scholars differ in opinion, with permissible and impermissible fatwas arising. Therefore consumption of whey powder and rennet-based products depends on which fatwa is held to. According to taqwa, abstinence is desirable. As far as possible, buy cheese suitable for vegetarians.
  4. Processed foods contain food additives, regulated by the alphabet ‘E’, such as emulsifiers, raising agents, preservatives, colouring and gelling agents. At time of compilation, all other ‘E’ number additives are halal except for these:

‘E’ Number & Description

  1. E120 : Cochineal - derived from the cochineal beetle
  2. E160a : Alpha-, Beta-, Gamma- Carotene – haram if gelatine is added to it
  3. E471: Mono and Di-Glycerides of fatty acids – when Glycerol is used, one has to find out the source whether animal or synthetic
  4. E472 (a-e) : Lactic acid esters of Mono- and D-Glycerides of fatty acids, prepared from esters of Glycerol
  5. E473 : Sucrose esters of fatty acids prepared from Glycerol and Sucrose
  6. E474 : Sycroglycerides prepared by reaction of Sucrose on natural Triglycerides, derived from palm oil, lard, etc
  7. E475 : Polyglycerol esters of fatty acids, prepared in the labrotary
  8. E476 : Polyglycerol esters of polycondensed fatty acids of castor oil, prepared from castor oil and Glycerol esters
  9. E477 : Propylene Glycol of fatty acids
  10. E478 : Prepared from esters of glycerol and lactic acid
  11. E570 : Stearic Acid, naturally occurring fatty acid found in animal fats and vegetable oils, used as anticaking agent
  12. E572 : Prepared synthetically from commercial stearic acid
  13. E631 : Prepared from insect, meat and fish extract
  14. E635 : Same source as E631
  15. E640 : -
  16. E920 : Naturally occurring amino acid manufactured from animal hair and chicken feathers


  • Cadbury’s (Manor Bakeries)
    a. Halal - Caramel Cake Bars, Caramel Cakes (Selection Pack), Caramel Mini Cake Bars, Chocolate Flake Cake, Chocolate Mini Rolls, Christmas Log, Christmas Pudding Cakes, Creamy White Buttons Cakes, Flake Cakes, Fry’s Turkish Delight Cakes, Fudge Cakes, Jaffa Cubes, Milk Choc Mini Cake Bars, Milk Chocolate Cake Bars, Mini Swiss Gateaux, Mini Yule Logs, Orange Choc Roll, Orange Egg Cake, Rich Chocolate Roll, Snow Flake Cakes, Swiss Gateaux, Toffee Mini Rolls, Turkish Delight Mini Cake Bars.
  • Lyons Cake
    a. Battenberg; Buttercream Sandwich; Carrot Corner House Cake; Chocolate – Crunch Cakes, Cup Cakes, Fudge Cake, Sandwich, Slices, Swiss Roll; Coconut Crunch Cakes; Easter Egg Cakes; Family Chocolate Swiss Roll; Farmhouse Slices; French Sandwich; Jaffa fingers; Jumbo Chocolate Swiss Roll; Lemon – Cup Cakes, Curd Tarts, Slices; Lyons 6 Chocolate Cup Cakes; Mandarin Chocolate Cake and Roll; Merry Mellows; Mince Pies; Orange Cup Cakes; Raspberry & Vanilla Swiss Roll; Raspberry Swiss Roll; Trifle Sponges; Viennese Whirls. - plz check contains for confirmation!
  • Mr Kipling
    a. Almond Slices, Angel Slices, Apricot & Raisin Flapjacks, Bakewell Slices, Bakewell Tart, Battenberg, Black Forest Slices, Caramel Shortcakes, Cherry Bakewells, Cherry Slices, Chocolate Chip Cake Bars, Christmas Slices, classic Collection, Country Slices, Classic Collection, Country Slices, Double Chocolate Cake Bites, Dundee Slices, Fruit Trifles, Individual Apple & Blackcurrant Pie, Jam Tarts Selection, Lemon Slices, Manor House Cake, Marble Choc & Vanilla Slices, Mince Parcels, Mince Pies, Mini Battenberg, Mini Coconut and Lemon Sponge Cakes, Mini Orange/Lemon Battenberg Cakes, Mini Victoria Sponge Cakes, Mini Xmas Cakes, Rich Chocolate Slices, Santa Bake, Stollen Slices, Strawberry Sundaes, Tangy Lemon Tartlets, Treacle Tart - plz check contains for confirmation!

All Normal & Diet - Seven Up, Coca-Cola, Sprite, Lilt, Fanta, Tango, Pepsi Cola; Schweppes, Five Alive, Fruit Burst, Sunny Delight, Lucozade, Ribena - plz check contains for confirmation!


  • Bestfoods UK Ltd
    a. Pot noodles with chicken/beef/turkey flavour certified ‘Suitable For Vegetarians’ and therefore halal
  • Golden Wonder
    a. Halal – GW Pickled Onion, Prawn Cocktails, Spring Onion, Ringos Cheese and Onions
  • Kettle Foods Ltd
    a. Halal – Kettle Baked Potato Chip: flavours Sea Salt and Olive Oil, Sundried Tomato and Herb, sour Cream and Chips, Kettle Chips: flavours Balsamic vinegar and Sea Salt, Butter and Mint Seasonal Edition, French Onion, Kansas City Barbacue, Lightly Salted, Salsa with Mequite, Stilton & Poer Seasonal Edition, Kettle Poppins – American Cheese Maple Syrup and Sea Salt
    b. Kettle Chips Yoghurt and Green Onion – contains calf whey powder/syrup.
  • KP Foods Groups
    a. Halal - “Nutsters” Soury Crunchy Peanuts Ready Salted, Dry Roasted Peanuts, Dry Roasted Peanuts Salt & Vinegar flavour, McCoys Original Thick Crunchy Potato chips, Ready Salted, Spicy Tomato/Tomato Sauce Flavour, Worcester Sauce Flavour and Salt & Vinegar - Mcvities “Go Ahead” Oven Bake, Hula Hoops, Crisps, Frisps, Discos, Minichips, Roasted Peanuts Tabago Chilli Flavour, Salted Roasted Almonds.
  • Procter & Gamble Limited
    a. Halal - Pringles – Barbecue, Cheez-Ums, Ridges Original, Salt & Vinegar, Sour Cream & Onion
  • Walkers Snack Foods Limited
    a. Halal – Cheese & Onion French Fries; Doritos Dippas; Prawn Cocktail and Salt & Vinegar – Quavers; Ready Salted and Salt & Vinegar – Chipsticks, French Fries; Smiths – Cheese & Onion Crisps, Ready Salted Crisps, Salt & Vinegar Crisps, Salt ‘n’ Shake; Walkers – Cheese & Chive Crisps, Prawn Cocktail Crisps, Ready Salted Crisps, Ready Salted Lites, Spring Onion Crisps, MAX Salt & Vinegar, MAX Original.
    b. These products contain rennet in the cheese flavouring – Cheese Quavers; Cheesy Monster Munch; Savoury Cheese Snaps; Spicy Tomato Snaps; Walkers - Cheese & Onion Crisps, Cheese & Onion Lites, Tomato Ketchup Crisps, MAX Hard Cheese & Onion
    c. It is obvious that Doritos is not present in the halal section as it has been confirmed that all Doritos (except Doritos Dippas) contain animal substances


  • Chivers Hartley
    a. Halal – Cadbury Chocolate Spreads Smooth Chocolate, Milk Chocolate and Banana
  • Ferrero UK Limited
    b. Nutella Hazelnut Chocolate Spread – contains calf whey powder/syrup


  • Cadbury Limited
    a. Halal – Allora; Boost; bournville; California Dreaming; Creamy White Buttons; Dairy Mile – Normal, Miniatures, Quick, Wildlife; Double Fudge Dream; Flake; Freddo; Fruit & Nut; Hazelnut Heaven; Marble; Milk Chocolate Buttons; Orange Cream; Orange Milk Chocolate; Peppermint; Roses – Brazilnut Caramel, Caramel, Caramel Keg, Coconut, Coffee Flavour Crème, Fudge, Hazel In Caramel, Hazel Whirl, Milk Chocolate Miniature, Montelimar, Nutty Truffle Log, Noisette Whirl, Orange Crème, Plian chocolate Miniature, Strawberry Rose, Truffle Chunk; Shortcake Snack; Snack Sandwich chocolate; Starbar; Three Wishes; Time Out; Twirl; Wafer Snack; wholenut; Wispa – Gold, Mint, Normal; Yowie
  • Daintee
    a. Halal – Blackcurrent + Liquorice; Brazil Nut Toffee; chocolate Caramels; Chocolate Eclairs; Chocolate Fudge; Chocolate Limes; Mint Assortment; Mint Humbugs; Orange Creams; Orange Lemon Slices; Peppermint Creams; Sparkling Mints; Vanilla Fudge; Harlows Mintoes
  • Ferrero UK Limited
    a. Halal – Kinder – Bueno, Chocolate, Surprise; Tic Tac – Fresh Mint, Lime/Orange, Orange
    b. Ferrero Rocher Chocolates – contains calf whey powder/syrup
  • Fisherman’s Friend
    a. Halal – Aniseed, Lemon, Original, Original Noaodep Sugar Lozenges; Sugar Free Mints; Super Strongmint
  • Mars Confectionery UK Limited
    a. Halal – Bounty – Dark, Milk, Milk Twin and Funsize; Galaxy – Block, Caramel, Caramel Cracker, Caramel Eggs, Caramel Hearts, Caramel Tree Decoration, Fruit and Nut, Hazelnut, Ministicks, Minstrels, Ripple, Silk Eggs; Lockets : All Varieties; M&M; Maltesers; Mars; Milky Way Magic Star & Tree Decorations; Miniatures; Revels; Skittles; Snickers; Starburst; Starburst Joosters; topic; Tracker Chocolate Chip and Roast Nut; Tunes: All Varieties; Twix.
    b. These products contain calf whey powder/syrup – Bounty Milk Miniatures; Celebration; Funsize – Mars, Milky Way, Snickers; Standard Size and Twin – Galaxy Caramel Swirls and M&M’s Peanut, Milky Way Crispy Rolls, Milky Way; Twix Kingsize
  • Nestle UK Limited (Nestle Rowntree)
    a. Halal - After Eight Thin Mints; Black Magic – Chocolate Brazil, Lemon Dream, Orange Cream, Raspberry Roulade, Tablet, toffee & Mallow; Dairy Box – Chocolate Brazil, Hazelnut Caramel; Fox’s Glacier Fruits and Mints; Jellytots; Maverick; Milky Bar and Buttons; Mint Munchies; Polo Mint – Original, Strong, Spearmint, Sugar Free, Supermints; Quality Street – Fruits of the Forest, Orange Crème, Strawberry Crème, Toffee Penny, Smarties, Toffo – Assorted, Mint, Plain; Zploder Bar
    b. These products contain calf whey powder/syrup – Aero – Milk chocolate, Orange, Peppermint; Animal Bar; Black Magic – Caramel, Hazel Cluster, Hazel in Caramel; Blue Ribband; Breakaway – Milk Camarac and Milk Chocolate; Caramac; Dairy Box – Almond Fayre, Autumn Hazelnut, Caramel Classic, Country Fudge, Nut Swirl, Strawberry Fool, Toffee Cup, Turkish Delight, Vanilla Truffle, Wafer Sandwich; Golden Cup; Kit Kat; Lion Bar; Matchmakers – Coconut, Mint, Orange; Milkybar White Chocolate Mini Eggs; Munchies; Quality Street – Caramel Cup, Coconut Éclair, Dairy Fudge, Fruit & Nut Delight, Hazelnut Éclair, Hazelnut in Caramel, Milk chocolate Hazelnut, Noisette Triangle, Toffee Deluxe, Toffee Fingers, Vanilla Octagon; Rolo Bar; Rolo; Smarties – orange only; Vice Versas; Walnut whip – Vanilla; White Chocolate After Eight Think Mint; Yorkie – Milk Chocolate, Nutter, Raisin & Biscuit.
  • Thorntons PLC
    a. Halal – Assorted Range; Choccie; Conti; Dark Chocolates; Diabetic Chocolates; Liquorice; Luxury Cream; Milk Chocolates; Mint Chocolates; MK Chocolate Range, Orange Bars; Peanut Brittle; Toffee Bags; White Chocolate; White Mint Bags; Jellies.
  • Trebor Bassett Limited
    a. Halal – Barker & Dobson; Barratt; Bassett’s Fundays (except Rum and Butter Toffee); Butterkist & Pimms Popcorn; Jameson’s Chocolate Range; Pascall; Sharp; Trebor.


  • Kraft Jacobs Suchard
    a. Halal – Dairylea Cheese Spreads; Kraft – Cheddarie, Cracker, Philadelphia, Processed Slices
    b. Kraft Singles Cheese Food Slices contains calf rennet
  • New Zealand Milk (UK) Ltd
    a. Halal - Acorn Butter; Anchor Butter.
  • St Ivel Limited
    a. Halal – Butter; Gold Range; Golden Churn; Supersoft Spread; Utterly Butterly; Vitalite; Cheese: Blue Stilton; Brie; Cheddar; Cheshire; Cotsdale; Double Gloucester; English Cheese; Farmhouse; Mature; Mild; Red Leicester; Scottish; Shape Cottage Cheese; Vegearian White Mild; Wexford; Dessert: Luxury Devonshire Trifles; Shape Rice Desserts


  • Birds Eye Wall’s Limited
    a. Halal – Blue Ribbon – Raspberry Ripple Slice, Vanilla, Neapolitan; Callipo; Carte D’Or; Catering Slice – Strawberry, Vanilla; Choc Bar – Blue Ribbon Milk Chocolate, Chunky, Chunky Dark, Blue Ribbon Dark, Light and Toffee, Golden Vanilla, Cadbury Dairy Milk; Cornetto – Mint Choc Chip, Chocolate (Winter Range), Choc & Nut, Strawberry; Cream of Cornish Vanilla; Dairy Cream Eclairs; Elite Tub – Strawberry, Vanilla; Feast – The Bar (UK); Gino Ginelli – Choc Chip, Double Choc Crunch, Mint Choc Chip, Toffee Fudge, Tutt Frutti; Joe Snow; Kick Off; Magnum – Cone, Dark Choc, Mint, Orange Choc, White Choc; Max – Fruit Split Orange, Lemon Fruit Ice, Milk Ice, Mini Pot, Mint Cone; Mini – Eclairs, Juice Apple, Milk Choc, Strawbery, Vanilla, Viennetta Toffee and Vanilla; Orange Fruitie; Romantica – Cappuccino, Choc, Red Fruit, Vanilla Butterscotch, Winter; Soft Scoop – Blue Ribbon Vanilla, Choc, Mint, Strawberry, Toffee; Solero; Tangle; Too Good To Be True; Twinpack; Viennetta – all flavours; Wall’s Dairy; Wall’s Real Dairy Premium
  • Mars confectionery UK Limited
    a. Halal – Skittles Ice Cream, Starburst
    b. Chocolate Covered Ice Cream contains calf whey powder/syrup
    These companies usually label their products with ‘Suitable For Vegetarian’ labels.

Burton’s Biscutis, Crawford’s, Fox’s Biscuits, Mcvitie’s (UK), Pennywise, Rumpler’s Confectionery, The Ryvita Company Limite

9. TINNED FOOD (eg soup, baked beans,…)
Baxters of Speyside Limited, H. J. Heinz Limited, Weigh Watchers (Heinz), Bestfoods UK Ltd, Campbell’s Grocery Products Ltd

Baxters of Speyside Limited, Bestfoods UK Ltd, Campbell’s Frozen Foods Ltd, H.J Heinz Limited, Nestle UK Limited, Patak (Spices) Limited, Weight Watchers (Heinz)


  • Jordan’s Cereals Limited
    a. Country Crisp with Luxury Raisins, Raspberries or Strawberries contain calf whey powder/syrup
  • Kellogg Supply Service (Europe) Ltd
    a. Haram – Frosted Wheats (contains gelatine), Raisin Splitz (glycerin ingredient may be prepared from either vegetable or animal sources), Toppas, Kellogg’s Frosted Pop-Tarts (contains gelatine derived from pork or beef)
    b. Coco Pops & Country Store – whey powder used is a by-product of the dairy industry, specifically cheesemaking. Rennet is utilized in this process but is of microbial origin, NOT from calves or other sources.
    c. Fruit ‘n’ Fibre, Common Sense Oat Bran Flakes with Raisin and Apple and Golder Crsps – ingredients contain glycerated vine fruits and raisins but glycerin used for this purpose is synthetic and is NOT derived from animal sources.
  • Quaker Oats Limited
  • Weetabix Limited
    a. Alpen Crunch Alpen contains calf whey powder/syrup


  • Colgate-Palmolive Ltd
    a. Halal - Soft ‘n’ Gentle Antiperspirants, Palmolive Shave Foams and Gels, Colgate Toothpastes – all varieties
  • Avon Cosmetic Limited
    a. Halal -After Shave Gel/Lotion, Aromatherapy Products; Bath Foam; Bath Oil; Body Sprays; Bronze Range; Bubble Baths; California Range; Camille Albane Range; Casbah Cream; Clearskin Range; Country Harvest; Daily Revival Moisturiser; Face Masks; Floralique; Footworks; Gardenia Perfume; Liquid Cleanser; Man Plus Moisturiser and Cleanser; Moisture Rich Range; Nail Perfect Range; Naturals Range; Nurtura Range; Perle Noire Bath Oil and Deodrant; Pure Care; Techniques Hair Products; Tranquil Moments Range; Vip
  • Elida Faberge
    a. Halal - Pond’s Dry Skin Cream, Pond’s Moisturiser, Mentodent Toothpaste
  • Body Shop
    These products contain ingredients which are by - products of the meat industry: Bath Beads – all varieties, Bath Bubbles – Cola, Forest Jelly, Ice Cream, Satsuma, Strawberry; Hawthorn Hand Cream; Shampoo – Mint & Thyme, Orange Oat, Seaweed & Peony; Tea Tree Oil Facial Wash


  • Smithkline Beecham
    a. Halal – Beechams 75 mg Aspirin Tablet; Beechams Hot Lemon; Diocalm Junior; Fynnos Salt; Germoloene: Cream/Wipes/Fotspray; Night Nurse Liquid; Oxy: Medicated Cream/ Cleanser/ Duopads/Facial Wash; Phensic Soluble; Veno: Expectorant/Cough Misture; Corsodyl: Gel/Spray/Mouthswash; Maclean Active Mouthguard; Aquafresh range – tube; Fenjal Classic Bath; Beechams hot Blackcurrant; Day Nurse Liquid; Enos Fruit Salts (regular); Flynnos Calcium Aspirin; Germoloids: Cream/Tissues; Maccleans Indigestion Tablets; Ralgex: Cream/Spray/Freeze; Spray Resolve
    b. Doubtful: these products may contain animal-derived materials – Ashton & Parsons Infant Powder; Beechams: Pills, Hot Lemon With Honey, Powder Capsules, Powder Tablets, Powders, Couchcaps; Contac 400; Day Nurse Capsules; Ellimans Embrocation; Germolene Ointment; Germoloids - Suppositories, Ointment; Orovide 7 Sachets, Tablets; Oxy – 5 Lotion (advanced formula), Sensitive Facial Wash, 10 Cover-up; Phensic; Scotts Emulsion; Settlers; Veno Honey & Lemon; Yeastvite; Macleans – Sensitive Tube & Pump, Freshmit Pump, Mildmint Pump, Milk Teeth Tube & Pump, Frestmint Tube, Mildmint Tube; Aquafresh – Fresh ‘n’ Minty Pump, Mild ‘n’ Minty Pump; C-Vit Tablets; Diocalm & Diocalm Ultra, Eno Lemon & Orange; Iron Jelloids; Night Nurse Capsules; Phyllosan; Ralgex Stick; Sominex; Vykmin

For further and more detailed information, please refer to:
  1. Muslim Food Guide of Halaal Products (publication)1420/21 Hijrah (2000) 3rd Edition
  2. The Institure of Islamic Jurisprudence of U.K.68 Broomsdale Road, BatleyWest Yorkshire WF17 6PJ
  3. Al-Madina Publications13 Carlton Avenue, BatleyWest Yorkshire WF17 7AQ Tel: (01924) 444666 Fax: (01924) 477223

Untuk lebih jelas, segala informasi saya perolehi daripada :

  2. Rujukan! Calf whey powder/syrup : etc

Terima kasih buat teman yang berkongsi informasi ini! Semoga kita semua memperolehi manfaat daripadanya.

Cerita Hujung Sabtu

Pada 14hb Jun 08, alhamdulillah buat kali kedua rumah kami telah mengadakan Tadarus Quran Lelaki pada pukul 7.00 malam. Memandangkan masa begitu singkat, kami menyediakan hidangan ringan berupa roti bercicah kuah kari dan air teh. Macam zaman dulu-dulu la plak, masa malam rewang kenduri, hidangan inilah yang menjadi pilihan atau pun sup tulang dengan roti. Terima kasih kepada teman dan taulan yang turut menyumbang 'pot luck' berupa buah-buahan, baked macaroni, agar-agar strawberi dan muffin. Yummy..
Diantara hidangan makanan

Old style menu? Best ma..

Nikmat tidak terkata..

Sebelum itu pada 31hb Mei 08 lepas, buat julung kalinya Majlis Tadarus Quran Wanita pada pukul 3.00 petang dan majlis membaca Yasin dan Tahlil Lelaki pada 6.30 petang diadakan dirumah kami. Kami menyediakan bihun sup utara-selatan, popia, lompat tikam, oreo tempatation cheese cake, crips untuk sicilik dan air teh. Teman-teman yang lain turut menyumbang pot luck yang berupa popia, tepung bungkus, puding jagung, puteri berdua sebilik, triffle, buah-buahan, pulut kuning dan kari ayam serta bermacam-macam lagi.

Diantara hidangan bihun sup utara-selatan

Memang menjadi kelaziman setiap hujung Sabtu, kami akan mengadakan tadarus secara bergilir di rumah-rumah ahli komuniti yang turut serta. Secara tidak langsung, majlis ilmu ini turut membibitkan kemesraan dan keindahan di dalam perhubungan kekeluargaan komuniti. Ribuan terima kasih buat teman dan taulan yang sudi datang berkunjung. Mudahan-mudahan ikatan ukhwah kita semakin erat, insyaallah.

Friday, 13 June 2008

Bila senduk menari!

Bila menyebut otak-otak, botok-botok, pais, lempuk durian, jem kuini, sarak terung dan seribu satu macam resepi lama, aku pasti terkenang arwah tok. Sejak arwah tiada, aku pun sudah tidak merasa semua makanan itu.

Tekadku ingin mengumpul resepi keluarga sebagai koleksi warisan agar tidak pupus begitu sahaja. Maklumlah, generasi kita sekarang semuanya 'segera' dek terbatasnya masa mengejar karier untuk membina kehidupan yang selesa. Mana sempat nak memasak yang renyah dah payah. Kalau masak pun main campak-campak sahaja. Bila hidup pun dah tercampak kat sini, maka apa nak makan, masaklah sendiri!

Inilah nasib perantau bila tekak teringin nak makan otak-otak! Buat pun guna apa sahaja bahan yang ada. Masak pun main campak-campak jadi tidak bersukat. Tapi rasanya sedap, selemak ikan salmon. Buat pun dah lama, cuma baru nak letak disini. Jom layan..

Otak-otak Salmon Perantau

Bahan-bahan : (Sukatan sekadar anggaran)

  • 1 keping isi ikan salmon tanpa tulang bersaiz sederhana - sebahagian didadu dan sebahagian dihancurkan
  • 1/2 cawan serbuk kelapa - dikisar
  • 1 senduk minyak untuk menumis
  • 2 biji telur - dipukul kembang
  • 1 sudu tepung gandum
  • Gula dan garam secukup rasa

Bahan kisar

  • 1/2 biji bawang holland
  • 3 biji bawang putih
  • 5 batang serai
  • 1 inci halia
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • 2 sudu serbuk lada
  • 2 sudu rempah kari
Kaedah :

  1. Tumis bahan kisar dengan minyak sehingga naik bau dan garing.
  2. Masukkan serbuk kelapa dan gaul sebati, tambah sedikit air sekiranya perlu. Tumis buat seketika. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Tutup api dan ketepikan.
  3. Didalam mangkuk lain, campurkan hasil tumisan dengan ikan salmon, telur dan tepung. Gaul hingga sebati.
  4. Masukkan adunan di dalam foil cointainer yang bersesuaian. Tekan dan mampatkan adunan tersebut. Sedia untuk dibakar gas mark 6, lebih kurang 30min atau sehingga masak.

Untuk rasa lemak, sukatan serbuk kelapa boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa. Begitu juga dengan pedas, masin dan manis.

Aishah - Kau Sahabat, Kekasih Dan Teman

Ku harapkan sinar purnama hingga ke siang
Ku harapkan mimpi-mimpi bukan khayalan
Telah aku jelajahi seluruh benua
Mencari pengertian hidup yang sementara

Manusia beranika ragan dan rupa
Ada yang jujur dan ramai berpura-pura
Ku sangka dalam ilmu dan pengetahuan ku
Tapi ada waktu ku terkeliru

Ku dambakan bukan sekadar yang dinamakan
Kekasih yang menemani ke sana sini
Ku dambakan sahabat dan teman setia
Rela bersama suka dan duka

Jadilah kau sahabat ku, kekasih dan teman
Hanya itu yang ku harapkan
Dalam susah dalam senang kita seiringan
Semoga ikatan berkekalan

Bukan senang hendak mendapat sahabat, kekasih dan teman kalau kita sendiri tidak mampu menjadi sahabat, kekasih dan teman yang terbaik! Namun bukan semua manusia itu sempurna. Maka, atas sebab ketidaksempurnaan itulah yang menjadikan manusia saling bergantung dan melengkapi diantara satu sama lain bagi mencapai keseimbangan dan kesempurnaan! Oleh itu berusahalah menjadi sahabat, kekasih dan teman kepada pasangan kita! Begitu juga dengan pasangan. Chaiyok!

Thursday, 12 June 2008

Selamat Pengantin Baru!

Alhamdulillah seorang lagi sepupuku telah melangsungkan majlis perkahwinannya pada 7hb Jun 08, Sabtu lepas di Permas, Pontian, Johor. Tahniah daripada kami buat Mohammad Al Ghazali bin Ismail dengan pasangannya Nurul Syuhaiza (Kemunting, Perak). Semoga mahligai yang dibina mendapat berkat dan rahmat, berbahagia selamanya, bertambah rezeki dan segala macam kebaikan diperolehi. Tu kami baling dah sekotak hadiah bereben merah!

Hehe.. sapa sangka budak kecik yang selalu aku sekeh (sikit jek) dulu sudah menjadi jejaka tampan dan sasa (lagi besar daripada aku dah!). Nasib baik tak boleh nak buli kita dah! Tup.. tup.. sudah pun berkeluarga yek.. Anyway enjoy your new life! Maaf, salam dari kejauhan sahaja berwakilkan ucu dan ayah cik. Jemput datang ke mari untuk berhoneymoon!

Lagu ni khas untuk kalian berdua..

Kopratasa : Permata (Untuk Isteri Ku)

Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

My Little Garden

Alhamdulillah benih-benih english herbs yang telahku semai mula menghijau. Lama ingin aku coretkan kisah hasil tanaman ini namun apabila penyakit M mula melanda, jawabnya hi hi bye bye la buat seketika.

Memandangkan musim panas tahun ini lebih baik berbanding tahun yang lepas, aku tidak melepaskan peluang untuk menghijaukan alam rumah. Sekaligus menjadi terapi buat House Manager seperti aku yang banyak menghabiskan masa di rumah. Bosan sebenarnya duduk di rumah, tapi kenalah kreatif mencari sesuatu mengisi masa lapang yang sedia penuh itu. Hehe..

Hum.. teringat zaman bekerja dahulu, pagi-pagi lagi sudah berkejar menuju ke pejabat ataupun turun ke site. Kalau dah turun ke site tu, jawabnya hilang mentari barulah menjejak kaki ke rumah. Pukul 10 malam barulah dapat makan sekeluarga. Rutin harian dah begitu, anak pun lebih kenal babah daripada mamanya. Hujung minggu, barulah rumah kami menerima sentuhan tangan ini (acara mengemas rumah, membasuh baju, memasak etc). Kecuali hari Sabtu dan Ahad kena bekerja juga! Seronok dan penat terkejar sana sini. Kekadang serabut dan tension pun ada! Bila fikirkan balik, kesian mereka yang tersayang. Waktu itu alangkah seronoknya kalau menjadi House Manager!

Memandangkan cik abang serius untuk menyambung pelajaran ke luar negara, aku pun mengambil keputusan untuk berhenti kerja demi menguruskan rumah tangga yang sebelum ini diabaikan (urusan anak saja tau!). Sayang tu memanglah sayang, apalagi projek pembinaan jalan yang aku jaga itu sudah pun hampir selesai. Tapi aku harus memilih di antara dua, keluarga atau pun kerjaya? Duit dan harta benda insyaallah kita boleh cari, namun kebahagian rumah tangga adalah lebih penting daripada itu semua. Dan akhirnya alhamdulillah, sudah masuk lapan bulan kami menjejakkan kaki ke bumi ini dan merasai perubahan musim yang ketiga. Akhirnya aku pun menjawatlah jawatan sebagai House Manager sehingga kini.

Berbalik kembali ke cerita asalku tadi. Diantara hasil tanamanku ialah basil, oregano, thyme, coriander, parsley, garlic chives, dill, mint, marjoram dan lavender. Tidak dilupakan juga malay herbs yang telah dipos oleh keluargaku dari Malaysia iaitu kunyit dan ulam raja serta daun kesum pemberian Kak Pah (terima kasih daun keladi!).

Terasa puas hati dan lapang mata bila dapat memandang tumbuhan hijau walaupun ditanam di dalam pasu sahaja. Selain menghijaukan persekitaran rumah, dapat juga digunakan di dalam masakan. Gambar kita letak lain lain kali ok!

Monday, 9 June 2008

Mesyuarat kampung

Semalam, 8hb Jun 2008 (Ahad) di Dewan Komuniti Govanhill Daisy Street, satu mesyuarakat kampung bagi pemilihan AJK bagi penggal baru telah berlangsung. Turut dibentangkan aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan, laporan kewangan dan isu-isu berbangkit. Tahniah diucapkan kepada semua AJK yang telah dilantik sama ada yang lama mahupun yang baru. Semoga kalian membuat yang terbaik untuk semua. Insyaallah, kami akan membantu dan menyokong usaha kalian.

Jutaan terima kasih buat semua AJK penggal lepas yang banyak menyumbang jasa dan keringat dalam menjayakan program komuniti. Walaupun baru setahun jagung, namun telah banyak pencapaian dan kerjasama dijalankan didalam mempereratkan lagi ukhwah komuniti melayu kita. Semangat muhibah dan gotong-royong inilah yang menjadi intipati kejayaan kita bersama.